Gokbedrijven stoppen met advertenties rondom live wedstrijden op TV

De grootste gokbedrijven in Groot-Brittannië hebben vrijwillig ingestemd met een "whistle-to-whistle" verbod op televisiereclame. De Remote Gambling Association (RGA), met Bet365, Ladbrokes en Paddy Power, heeft een deal gesloten om advertenties te stoppen tijdens live sportuitzendingen. Dit is een gevolg vanuit de politieke druk op het aantal gok advertenties op tv. Meer dan 90 minuten aan advertenties werden getoond tijdens het wereldkampioenschap voetbal  van afgelopen zomer en gokcampagnevoerders zeggen dat het gebruik van advertenties door sport het spel "normaliseert". Er zijn ook angsten dat het bijdraagt ​​aan de toename van het aantal probleemspelers - met een rapport van de Gambling Commission waarin wordt gesuggereerd dat 430.000 Britten als zodanig kunnen worden beschreven - en helpt het gokken door minderjarigen.

De deal volgt na uitgebreide gesprekken tussen bedrijven, waaronder ook SkyBet, Betfred, Betfair, Stan James, Gala Coral en William Hill  om ervoor te zorgen dat er geen advertenties worden uitgezonden gedurende een bepaalde periode vóór en na het uitzenden van een sportwedstrijd. 

Het voorstel is vergelijkbaar met het voorstel van de Labour-partij en belangrijker nog het gaat om elke wedstrijd dat begint vóór 21.00 uur, maar eindigt na die tijd. De RGA heeft eerder gezegd dat het "zeer bewust is van alle comotie". Paardenraces zijn vrijgesteld van de beperkingen - gezien het commerciële belang van gokken voor de levensvatbaarheid - maar alle andere sporten zullen worden opgenomen. Het is echter de impact op voetbal waarbij het verbod het meest zal worden gevoeld, vooral gezien de financiële waarde van de sport voor zowel de gokbedrijven als de omroeporganisaties.

Bijna 60% van de clubs in de twee grootste divisies in Engeland heeft een gokbedrijf als shirtsponsors. Definitieve ratificatie is nodig van de Industry Group for Responsible Gambling (IGRG) voordat het verbod van kracht wordt. Dat zou volgens insiders in de branche een formaliteit moeten zijn en al in deze maand of begin 2019 kunnen komen. Op donderdag zei de RGA: "De Gok Industry Code voor Maatschappelijk Verantwoord Reclame wordt jaarlijks herzien, en verschillende opties worden momenteel beschouwd als de basis voor mogelijke verbeteringen in 2019. "Er is echter nog niets voltooid." Tom Watson MP, Labour's Shadow Secretary of State voor Digital, Culture, Media and Sport, zei dat hij "blij" was met de verhuizing omdat het aantal advertenties tijdens live-sporten "duidelijk het niveau van de crisis had bereikt". Hij voegde eraan toe: "Er was duidelijke publieke steun voor deze beperkingen en ik ben blij dat de Remote Gambling Association zijn verantwoordelijkheden serieus heeft genomen en heeft geluisterd." Staatssecretaris voor Digital, Cultuur, Media en Sport, Jeremy Wright MP, zei dat het een "welkome stap" was.

"Gokfirma's die reclame op tv verbieden tijdens live sport is een welkome stap en ik ben blij dat de sector de publieke zorgen opdringt en inspeelt," zei hij. "Het is van vitaal belang dat kinderen en kwetsbare mensen worden beschermd tegen de dreiging van gokgerelateerde schade. Bedrijven moeten maatschappelijk verantwoord zijn." Sarah Hanratty, chief executive van de Senet Group - het verantwoordelijke gokorgaan van de branche, gefinancierd door de vier grootste Britse gokbedrijven - zei: "Het is al enige tijd duidelijk dat het volume en de dichtheid van reclame- en sponsorberichten van gokbedrijven rond live sport is onhoudbaar geworden. "Dit is een welkome stap van de marktleiders in de branche die het initiatief nemen om te reageren op bezorgdheid van het publiek."

Zou shirtsponsoring de volgende kunnen zijn?

Matt Zarb-Cousin is een woordvoerder van Fairer Gambling, een non-profitorganisatie die campagne voert om gok gerelateerde schade en criminaliteit te verminderen. Het heeft lang moeten duren, er is een enorme druk uitgeoefend op de sector vanwege het volume aan advertenties jaar na jaar exponentieel is toegenomen. Maar om echt effectief te zijn, moet het ook shirt- en competitie-sponsoring en digitale reclame rondom een ​​wedstrijd omvatten. Het is beter dat er tijdens live sportevenementen geen advertenties worden weergegeven, maar dat dit op de een of andere manier niet effectief is. Als het advertentieverbod van whistle-to-whistle gerechtvaardigd is, zijn de andere dingen ook goed. Ik denk dat het de moeite loont om in gedachten te houden dat het de omroepen zijn die het meest weerstand hebben geboden tegen de beperking van reclame.

Zal het een verschil maken?

Marc Etches is de chief executive van GambleAware, een toonaangevende liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor het minimaliseren van gokgerelateerde schade en zegt het volgende.

' We zeggen al lang dat gokken steeds meer wordt genormaliseerd voor kinderen. Ze groeien op in een heel andere wereld dan hun ouders, een waar technologie en internet altijd in handbereik zijn. Dus hoewel we deze stap van gokbedrijven aanmoedigen, is het belangrijk om aandacht te besteden aan onderzoek waaruit blijkt dat de online marketinguitgaven vijf keer hoger zijn dan die voor de tv. Het feit dat naar verluidt een op de acht kinderen van 11 tot 16 jaar gokbedrijven volgen op sociale media is zeer zorgwekkend.

Gokbedrijven stoppen met advertenties rondom live wedstrijden op TV

€200 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€600 Welkomstpakket
€300 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€600 Welkomstpakket
€100 Welkomstbonus
€200 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€200 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€600 Welkomstpakket
€100 Welkomstbonus
€100 Welkomstbonus
€300 Welkomstbonus

Laatste nieuws


COPYRIGHT © 2018 NEDERLANDSE ONLINE CASINO, ALL RIGHTS RESERVED.